Als je bedenkt dat een kindje 2555 wegwerpluiers per jaar draagt, kan je je misschien wel voorstellen dat al die luiers samen voor flink wat afval zorgen. Bovendien heeft een circulaire verwerking van deze afvalstroom nogal wat voeten in aarde. Wegwerpluiers zijn namelijk samengesteld uit verschillende soorten plastic, waardoor ze niet goed te recyclen zijn en in de verbrandingsoven eindigen.
Om dit probleem op te lossen, hoeven wij het wiel gelukkig niet zelf opnieuw uit te vinden. Het duurzame alternatief voor de wegwerpluier bestaat al in de vorm van de wasbare luier. De naam zegt het al: dat zijn luiers die je kan wassen en daarna kan hergebruiken, in plaats van weggooien. Wasbare luiers = een stuk minder afval dus! En ze dragen niet alleen bij aan een schone en duurzame wereld, maar zijn ook beter voor de babyhuid én voor de portemonnee!
Lekker broekie
Waarom zijn wasbare luiers eigenlijk nog niet de norm? Dat heeft te maken met het ietwat stoffige imago en de verkrijgbaarheid. Met de campagne Lekker Broekie richten we ons op de verbetering van dat imago als op de verkrijgbaarheid van de wasbare luiers.
Als wasbare luiers in de supermarkt of drogist te krijgen zijn, hebben we al een grote stap gezet. Met een duwtje in de rug van een campagne, pop-ups en evenementen, zorgen we ervoor dat mensen de wasbare luiers straks weten te vinden. En als dat eenmaal zo is, dan is de wasbare luier écht de toekomst. Daar zijn we van overtuigd. Want, zeg je Lekker Broekie, dan zeg je óók Lekker Duurzaam, Lekker Goedkoop, Lekker Gezond en Lekker Hip. En dat wil toch iedereen?!
Onder het motto ‘Lekker broekie’ gaan wij met deze campagne aan de slag. Deze naam vat een samenwerking tussen verschillende partijen samen en de campagnes en acties die we zullen organiseren. De campagne is erop gericht om bekendheid met en imagoverbetering van wasbare luiers te creëren
De campagne focust zich op de volgende onderdelen:
1. Activeren van inwoners om wasbare luiers aan te schaffen en daarmee afvalverbranding te voorkomen
2. Motiveren van inwoners om wasbare luiers te proberen
3. Het imago van wasbare luiers positief te verbeteren
4. Zichtbaarheid, aanbod en verkrijgbaarheid aanjagen
Deze uitgangspunten vertalen we naar toegankelijke, vrolijke en motiverende communicatie.